HOME    LOVE    PARENTHOOD    HOLIDAY    SHOP

Tuesday, February 4, 2014

Pengalaman Hantar Anak Ke Taska vs. Pengalaman Hantar Anak Ke Pengasuh



Diam tak diam dah 2 bulan dah Aqeelah duduk taska.. Alhamdulillah dia dah semakin ok, sampai taska je eksyen nak berjalan sendiri tak mo dukung dah..

So kali ni nak cerita sikit pengalaman hantar anak ke taska vs. hantar anak ke babysitter.. Sebab dulu Aqeelah memang saya hantar ke pengasuh yang juga merupakan kakak ipar saya punya kakak. Bagi saya walaupun nampak macam tak de beza antara taska dengan pengasuh, tapi banyak beza tu kalau anda seorang yang cerewet jaga anak hehe..

Ini adalah hasil dari pengalaman/pemerhatian saya hantar anak ke pengasuh:
1) Anak anda akan diberi tumpuan sepenuhnya (melainkan kalau dia ada ambil 2-3 orang lain budak untuk dijaga)
2) Anak akan jadi rapat dengan pengasuh (kalau pengasuh anda tu baik)
3) Anda tak perlu risau kalau terpaksa balik lambat dari kerja, sebab anak anda selamat berada di rumah pengasuh (kalau pengasuh ada hal lain, tu lain cerita)
4) Kalau pengasuh demam atau sakit atau tiba-tiba ada emergency, anda terpaksa ambil EL
5) Ada tendency untuk anak anda didera/dipukul/dimarah sebab pengasuh tu tinggal sorang, so takde sapa nampak apa dia buat

Ini pula pengalaman/pemerhatian saya hantar anak ke taska:
1) Anak anda tak akan dilayan bak menatang minyak yang penuh sebab ada ramai lagi budak lain
2) Anak anda jadi berdikari
3) Anda kena rushing ambil anak lepas habis kerja, kalau tak kena charge RM10 sejam (tu pun kalau taska tu benarkan lewat amik anak.. Macam taska Aqeelah, paling lewat amik pukul 5.45 pm)
4) Taska buka sepanjang hari bekerja, tak perlu risau kalau cikgu tu MC mesti akan ada cikgu lain ganti
5) Cikgu-cikgu takkan berani marah/dera budak sebab ada ramai lagi cikgu-cikgu dalam tu, unless diorang pakat ramai-ramai untuk dera budak, macam ada satu kes dera tahun lepas
6) Tendency untuk anak anda kena gigit/cakar dengan budak lain adalah tinggi... So adalah penting untuk ajar diorang survival skills (bukan retaliate- balas balik)
7) Senang kena penyakit berjangkit since dah duduk ramai-ramai dalam tu kan..
8) Anda dapat ramai kawan baru dengan parents yang jugak hantar anak ke taska yang sama

Selain tu, apa yang saya selalu amalkan, saya akan check satu badan Aqeelah lepas ambil dia dari taska.. Tengok kalau-kalau ada lebam ke, calar ke kat badan dia.. And mommies! Please check your babies thoroughly walaupun dia dah siap mandi berbedak bagai masa anda ambil dia tu.. Saya tau ada jugak ibu-ibu di luar sana yang tak tukar pun diapers anak mereka sejak amik dari taska, sampai la esok pagi masa nak hantar anak kat taska tu... Sebab saya ada kawan yang bekerja di taska, dia pernah cerita ada jugak parents yang langsung tak tukar diaper anak dia lepas ambil dari taska.. Sampai berat diaper tu dah berkilo-kilo.. Selagi tak berak, selagi tu tak tukar kot.. Macam mana diorang tahu? Sebab diorang tulis nama setiap budak kat diapers yang diorang pakai dengan marker pen.. So kalau dah esok pagi datang ke taska dengan diaper yang masih 'bermarker pen', apakah maksudnya di situ???

Macam saya, saya akan mandikan Aqeelah siap-siap sebelum ke taska.. Sebabnya saya tak nak dia mandi dengan air sejuk, dah la taska tu memang sangat sejuk! Kesian sangat tengok budak-budak beratur nak mandi, dengan kesejukan yang amat sangat, dengan tak berbaju pun.. Petang pun saya tak kasi cikgu mandi, balik tu saya terus mandikan dia. Masa tu la kita nak check badan anak kita ok ke tidak.. Bukanla saya nak ajar anak bermanja-manja tak nak mandikan dia dengan air paip biasa, tapi environment taska yang tersangat sejuk tu buat saya tak sampai hati nak bagi cikgu dia tu mandikan dengan air sejuk.. So tuala Aqeelah cuma digunakan untuk lap lepas basuh kencing/yak-yak dia saja..

Oklah.. Tu je yang dapat difikirkan. Sekian terima kasih.



1 comment:

  1. Feel free to visit my blog for my sharing :)
    http://mrsingenieur.blogspot.com

    ReplyDelete

 
copyright of http://thesweetlullabies.blogspot.com/ since 2013.Design by Syazwana Jamal