HOME    LOVE    PARENTHOOD    HOLIDAY    SHOP

Thursday, January 9, 2014

Pengalaman Saya Terkena Breast Abscess I


Kali ni nak cerita kisah sedih.. Pengalaman paling pahit yang tak kan saya lupa sampai bila-bila.

Semasa Aqeelah berumur 3 bulan (Oktober 2012), saya telah terkena breast abscess.. Pernah dengar? Breast abscess tu maknanya ada nanah dalam breast kita, disebabkan ada infection pada susu.. Bermula dengan breast yang membengkak (engorge), jadi lump, dan kalau tak dirawat segera lump tu akan menjadi nanah. Senang cerita susu dah bercampur nanah. Lebih kurang macam mastitis, tapi setahu saya breast abscess tu lagi teruk.

Dan itulah yang terjadi pada saya.. Memang sangat malang :(

Semuanya bermula bila satu hari tu (masa tu saya lagi seminggu lebih nak masuk kerja lepas 3 bulan cuti pantang), saya perasan yang dekat breast belah kanan saya ada red spot besar duit syiling 50 sen. Saya tekan-tekan tapi tak sakit. So saya biarkan saja, sebab saya memang takut jumpa doktor hehe.. Tapi saya tetap takut dan tak sedap hati. Dalam pada cuak-cuak tu, saya pergi buat research pasal breast cancer haha.. Serius masa tu breast abscess atau mastitis pun saya tak pernah dengar. Lagipun masa tu Aqeelah memang exclusive BF, memang saya tak jangka lah malapetaka ini akan berlaku..

Seminggu lepas tu, dark spot tu jadi lump. Saya bertambah takut. Masa tu baru nak cakap dengan en. suami. Dia ajak saya gi klinik. Saya tak nak *tengok tu betapa takutnya saya dengan doktor.. Trauma bersalin masih ada lagi haha*. Sebab cuti pantang dah abis, saya pun pergi kerja macam biasa dengan berbekalkan breast pump yang dah beli awal sebelum bersalin. Tapi bila dah kerja ni, schedule pam susu memang banyak lari.. Yelah kalau dah meeting pagi sampai tengahari, dah tentu saya skip sesi untuk pam susu pagi. Terpaksalah pam masa lunch hour. 

Hari demi hari, breast saya makin sakit... Dan part paling ngeri ialah bila dark spot tu bertukar warna purple macam lebam gitu.. Dan makin besar.. Macam buah ciku besar dia.. Saya pun tabahkan hati gi klinik Az-Zahrah Bangi dengan ditemani suami. Masa tu lah doktor bagitahu saya kena breast abscess. Saya dibekalkan dengan antibiotik, ubat tahan sakit dan panadol, serta MC 2 hari.. Doktor suruh datang lagi lepas 5 hari, kalau masih sakit lagi.

Jadi saya pun makan ubat sampai abis seperti yang disarankan. Lepas dah makan ubat, saya dah tak rasa sakit, mungkin sebab kesan pain-killer tu. Tapi lepas stok ubat abis, saya sakit balik. Saya bertambah risau memikirkan apa akan jadi seterusnya. Lebih-lebih lagi dalam masa beberapa hari je lagi en. suami akan berangkat ke Jepun untuk berkursus selama 3 bulan.. Lagi la saya sedih :(

To be continued...





No comments:

Post a Comment

 
copyright of http://thesweetlullabies.blogspot.com/ since 2013.Design by Syazwana Jamal