HOME    LOVE    PARENTHOOD    HOLIDAY    SHOP

Tuesday, March 18, 2014

Tips Pakaikan Anak Dengan Aksesori Rambut


Entry macam ni pun nak tulis ke? Hehe.. 

Setiap kali saya hantar Aqeelah ke taska atau keluar berjalan-jalan, mesti ada orang yang menegur Aqeelah.. Cakap yang Aqeelah comel Cakap aksesori rambut Aqeelah (hair clips/hair bands) sangat comel.. Macam mana eh dia boleh suka pakai? Ehh bagusnyaa dia tak tanggal langsung cekak rambut tu eh.. Dalam hati mummy memang kembang setaman la kan ekekeke..

Tapi memang pun saya suka sangat pakaikan Aqeelah dengan berjenis-jenis hair clips/bands, topi etc. Pendapat peribadi saya, baby yang pakai aksesori rambut sungguh comel hehe.. Tapi ramai gak budak (perempuan, of course!) yang tak suka diletakkan apa-apa di kepala.. Pakai cekak kejap pastu 5 saat dah tarik balik.. Sian mak nak tengok anak bergaya tapi anak tak suka huhu..

Ini antara beberapa gaya Aqeelah:

 Cekak tu beli kat pasar malam je.. RM5 sepasang

 Hair clip arnab.. Masa ni tengah lepak bilik saya makan-makan dan golek-golek atas toto

Shopping time!

Topi ni beli di Langkawi.. Tapi sayang kena buang sebab daddy buat bekas tadah muntah Aqeelah uhukuhuk

Dalam lift hotel, nak check out

Tengah tunggu beg sampai di KLIA

Pegi taska pun pakai..

Telekung jangan dilupa...

 Pakai topi bunga besar

 Pakai tudung saya

Oklah cukupla tu.. Kalau saya letak gambar banyak-banyak menyampah lak orang hehe..
So apa rahsia Aqeelah suka pakai hair accesories???

Dulu... Masa Aqeelah baby lagi bawah setahun, dia pun tak suka pakai.. Saya je yang suka syok sendiri belikan dia cekak la, klip rambut, topi berbagai jenis nak kasi dia pakai tapi pastu terus dia cabut :( So apa yang saya buat... Saya guna pendekatan reverse physcology.. Dia tak nak pakai, saya pakaikan untuk diri sendiri hahaha.. Kadang-kadang saya acah-acah nak pakaikan kat daddy dia, terus dia tak kasi dan suruh saya pakaikan untuk dia :) 

Selain tu, kalau pergi shopping memang saya akan bagi dia pilih sendiri corak/fesyen mana yang dia nak.. Selalunya beli kat booth atau dekat pasar malam je. Teringin nak beli yang dekat lovely lace baby tapi mahal la pulak.. Tak berbaloi sebab benda-benda ni ada tendency yang tinggi untuk hilang hehe..

Oh ye sedikit tips.. Janganla ikatkan rambut anak anda tinggi-tinggi macam pokok kelapa tu.. Sungguh tak berkenan saya.. Dulu pernah cikgu Aqeelah ikatkan rambut dia macam tu, terus saya bukak kat situ gak haha.. Bukan apa, rambut boleh rosak kalau ikat macam tu.. Lagi-lagi kalau guna getah kedai yang warna coklat tu, lagi laaa.. bila nak bukak, mesti ada rambut yang melekat sekali kat getah tu kan.. Dahla sakit kalau ikat macam tu, kesian kat bebudak..

So itu jelah cara saya.. Mana-mana mommies yang ada anak perempuan bolehla cuba cara saya ye. Semoga berjaya!





No comments:

Post a Comment

 
copyright of http://thesweetlullabies.blogspot.com/ since 2013.Design by Syazwana Jamal